EPISODI PROBLEMA DE COMPORTAMENT GREU DE L'ALUMNE
Actuació no planificada però clarificadora (3re. setmana d'abril):
Intervenció davant comportament greu de l'alumne.
Aquesta setmana quan hem arribat al centre la cap d'estudis ens ha explicat un incident greu de l'alumne que estem realitzant l'avaluació psicopedagògica. Ens comenta que l'altre dia l'alumne va tenir una reacció agressiva cap a un companys dins l'aula i quan la tutora va itentar mediar l'alumne va respondre de la mateixa manera amb ella de manera que finalment van haver d'acompanyar-lo fora de l'aula mentre donava patades a tothom, insultar i escopint. Telefonaren a la família per explicar que havia passat i finalment se'n va anar a casa i ha estat dos dies sense venir a l'escola. Avui és el primer dia que ha tornat i de moment està tranquil i fent classe amb normalitat.
Acordem parlar sobre aquest tema a la reunió de l'equip de suport a la qual assisteix la tutora. En aquesta reunió la tutora manifesta la seva angoixa davant la situació que va viure davant el grup ja que l'alumne la va insultar i donar patades davant la resta de companys i expresa els seus dubtes en relació a la forma d'actuar en aquest tipus de situacions. Fins ara, l'alumne havia mostrat algunes conductes agressives cap als companys però aquesta vegada el seu comportament ha estat molt més agressiu verbal i físicament, sobretot quan intentarem calmar-lo.
En aquesta reunió apareixen diferents opinions per respondre davant el comportament que l'alumne havia realitzat a l'escola. Aquest incident havia sigut presenciat per altres mestres que encara que no treballen directament amb l'alumne havien vist la seva reacció quan l'alumne baixava acompanyat donant patades i insultant cosa que havia donat lloc a comentaris de la necessitat d'expulsar-lo. Així alguns membres de l'equip de suport apuntaven aquesta possibilitat mentre que la resta plantejaven altres tipus de mesures disciplinàries a nivell de centre.
"Acabem de realitzar una derivació a salut mental perquè entre tots hem recollit informació rellevant sobre la realitat personal, social i educativa d'aquest alumne que ens indica que possiblement estem davant una persona amb la síndrome d'Asperger". Hem arribat a aquesta conclusió perquè l'alumne compleix molts de criteris d'aquesta síndrome i per tant el fet que l'alumne reaccione d'aquesta manera és un indicador més que ens confirma la dificultat de l'alumne per gestionar situacions que s'adonen al seu voltant i la necessitat de realitzar una anàlisi detallat dels factors contextuals que poden determinar aquestes reaccions de l'alumne. Coneixem la seva hipersensibilitat, les dificultats que una persona autista pot tenir per comunicar-se, la rigidesa del seu pensament,etc i altres factors que desconeixem i que podríem explicar aquesta reacció de l'alumne".
Apareixen dubtes en relació a:
- Com actuar davant aquestes reaccions exagerades de l'alumne.
- Quines mesures disciplinàries haurien d'aplicar-se a aquest alumne.
- Què podria explicar aquesta reacció?
- Fer una anàilisi compartit de possibles desencadenants que poden provocar tensió, frustració en l'alumne.
- Pensar un protocol d'actuació davant conductes greus de l'alumne.
- Coordinació amb salut mental per conèixer la seva valoració.
Per la nostra part observem una reacció normal del claustre, tutora davant el comportament de l'alumne. No és fàcil viure aquesta experiència( alumne que pegui a companys i adults, insulte, etc). La tutora i altres mestres els preocupa la imatge que aquest dona a la resta de companys i l'aparent pèrduda d'autoritat davant l'alumne. És evident que l'equip docente ha de conèixer i entendre les necessitats educatives especials d'un persona autista en general i les d'aquest alumne en concret amb la finalitat de prendre decisions relacionades amb la proposta educativa ( factor contextual del procés educatiu) i proporcionar les ajudes necessàries perquè l'alumne pugui tenir èxit en procés d'ensenyament ia aprenentatge, prioritzant mesures preventives i d'anticipació.
Pense que les properes actuacions per part de l'EOEP seran determinants per aconseguir una adequada resposta del centre davant les necessitats educatives especials d'aquest alumne. En tot cas, l'esforç ha d'anar dirigit a INFORMAR, COL·LABORAR EN PROPORCIONAR AQUESTA RESPOSTA CONSENSUANT ACORDS AMB LA PARTICPACIÓ ACTIVA DE TOTS ELS IMPLICATS ( MESTRES, ALUMNE, FAMÍLIA I SERVEIS EXTERNS) amb el recolzament de l'equip directiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada