dilluns, 13 de maig del 2013

FASE II

AVALUACIÓ PSICOPEDAGÒGICA

Actuacions (primera setmana d'abril):

2.10. Entrevista tutora i entrevista amb la família

En aquest cas, l'entrevista és més estructurada ja que interessa contrastar amb la tutora un perfil de persona
 (asperger d'alt rendiment) per la qual cosa utilitzarem el material  Un acercamiento al síndrome d'Asperger: una guia teórica y práctica publicat per l'equip Deletrea

En aquest document apareix informació molt útil en relació a les persones amb Asperger (característiques generals, necessitats educatives a les diferents etapes educatives, documents per valorar aquestes necessitats educatives especials com per exemple qüestionaris per a mestres, escales d'observació, etc), informació que ens permet preparar les següents actuacions (entrevistes amb la tutora i família i passar qüestionaris a mestres).

En resum interessava profunditzar en aspectes com:

  • Habilitats socials i emocionals.
  • Habilitats de comunicació.
  • Habilitats cognitives.
  • Interessos específics.
  • Habilitats motrius.
  • Altres característiques en relació a temors, reaccions exagerades, etc.

Ens prepararem un guió entrevista per demanar la mateixa informació a tutora i família:

  1. Motivació per recopilar informació i/o objectes en funció dels seus interessos.
  2. Memòria.
  3. Atenció.
  4. Capacitat per relacionar-se.
  5. Capacitat per interpretar normes d'una manera flexible.
  6. Capacitat per adaptar-se als canvis.
  7. Capacitat d'empatia.
  8. Interés per relcaonar-se.
  9. Rabiades desproporcionades.
  10. Joc limitats i diferents als companys.
  11. Hipersensibilitat.
  12. Personalitat.

Preparant la informació per realitzar les entrevistes ja podíem observar que part de la informació que ja teníem sobre l'alumne i el seu comportmament coincidia perfectament amb alguns d'aquests criteris com per exemple les reaccions exagerades, l'individualisme, algunes obsessions o rigidesa mental...sembla que anem pel bon camí però l'entrevista amb la família no serà fàcil perquè haurem d'explicar aquesta nova situació de valoració i possible intervenció.

El buidatge de les dues entrevistes va ser molt significatiu perquè tant la tutora com la família aportaren més informació rellevant en relació a aquesta nova hipòtesis de valoració:

L'alumne té una excel·lent memòria per recodar informació del seu interès, la seva atenció és molt selectiva, li costa relacionar-se amb els iguals. La família ens explica que no té amics i que és capaç d'estar hores i hores concentrat amb els seus experiments. Necessita una coherència extrema en la forma d'aplicar les normes i a vegades realitza interpretacions literals que expliquen algunes reaccions exagerades. Li costa adaptar-se als canvis per exemple quan viatja la família o durant la setmana cultural a l'escola on es junten alumnes de diferents grups i nivells per realitzar activitats conjuntes i normalment l'alumne que ens ocupa té algun conflicte amb companys i fins i tot amb els mestres. Li costa ser empàtic. Li molesten els sorolls forts, determinades olors i li costa provar nous aliments per la textura i/o color. Aquesta darrera informació també podria explicar alguna de les reaccions exagerades que té l'alumne. S'avorreix amb els deures, es frustra fàcilment, és nerviós i a casa no manifesta tants problemes de comportamen perquè la pròpia dinàmica familira facilita que l'alumne tingui normalment tot allò que necessita. A més és fill únic.
Per altra banda, tots coincidim de les bones capacitats per aprendre ( nivell de vocabulari molt ric, raonament abstracte ( relacionar conceptes, inferir, etc) significativament superior a la seva edat cronològica, molta imaginació i creativitat.

En conclusió, es confirmen molts criteris de la nova hipòtesis que contrastarem amb el qüestonari que passarem als mestres (escala síndrome Asperger) i el treball individualitzat amb l'alumne ja que interessa conèixer-lo millor (personalitat i conèixer la seva opinió en relació a les seves necessitats educatives...

Propera actuació: 

  • Qüestionari síndrome d'Asperger.
  • Treball individualitzat amb l'alumne.
  • Derivació a l'Unitat de Salut mental Infanto-juvenil USMIJ


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada