dilluns, 6 de maig del 2013

FASE II

AVALUACIÓ PSICOPEDAGÒGICA

Actuacions (4t. setmana de març):

2.7. Tutorització de pràctiques

Els divendres els membres de l'Equip d'Orientació Educativa i Psicopedagògica EOEP no assisteixen als centres de referència i queden a la seu per realitzar tasques de coordinació interna. Aquest espai de coordinació s'utilitza principalment perquè la directora de l'equip ( la meva tutora de pràctiques) informe sobre varietat de temes tècnics que determinen la nostra feina com per exemple les instruccions dels equips per a cada curs, l'elaboració dels plan de treball en el sector i en cada escola, elaboració de documents que ens sol·licita la conselleria ( butlletes d'estat o llistat d'alumnes nese), directrius per elaborar els dictamens i informes psicopedagògics, protocol d'actuacions per absentisme, etc.

Per altra banda, aquest espai de coordinació ens permet realitzar tasques de formació conjunta com per exemple un seminari per profunditzar en un tema que escollim a principi de curs, la presentació de casos on cada professional explica un cas del seu centre i la resta de companys li proporciona un feedback sobre la seva actuació així com orientacions per respondre a la demanda en qüestió, és a dir, es fomenta el treball en equip per optimitzar els nostres recursos personals i com a grup de professionals.

Finalment en aquest espai dispose d'un temps per reunir-me amb la meva tutora de pràctiques i comentar el desenvolupament del pla de treball (pràctiques).

He volgut destacar aquesta reunió perquè vaig rebre orientacions en relació a quins instruments utilitzar per valorar possibles altes capacitats d'un alumne. La meva tutora em va recomanar consultar un document de l'equip on aparèixen acords sobre aquest tema i expliciten el procés a seguir per fer aquest tipus de valoració. Per exemple un dels acords és que s'ha de passar dues proves de maduresa per contrastar els resultats d'aquesta valoració.

A continuació us proporcione una referència bàsica de les proves que vaig a utilitzar:
    

2.8. Treball amb l'alumne: proves de maduresa
EFAI. Evaluación factorial de las aptitudes intelectuales.

Prova 1:

EFAI 3, evaluación factorial de las aptitudes intelectuales.

P. Santamaría, D. Arribas, J. Pereña, N. Seisdedos

EFAI es una nueva batería para la evaluación factorial de las cinco aptitudes básicas: Espacial, Numérica, Razonamiento, Verbal y Memoria.

Consta de cuatro niveles (EFAI-1 a EFAI-4) de complejidad creciente, con lo que se puede evaluar a sujetos de muy diversas edades (desde 8 años hasta adultos) y con niveles de educación diferentes. En cada caso, las cinco pruebas se recogen en un único cuadernillo y se evalúan con elementos variados, de gran capacidad de discriminación y presentados a todo color. El tiempo de aplicación es muy breve aunque, para garantizar la calidad de la evaluación, cada prueba se aplica con su propio tiempo.


Prova 2:

WISC-IV, Escala de Inteligencia de Wechsler para niños -IV

Instrumento clínico de aplicación individual que evalúa de forma completa la capacidad intelectual de niños (de 6 a 16 años).
WISC-IV es una escala actualizada de las anteriores escalas de Wechsler (WISC, WISC-R y WISC III).
Evalúa la capacidad cognitiva global y cuatro dominios específicos de inteligencia que permiten un análisis más preciso y profundo de los procesos cognitivos.
La estructura de la WISC-IV está formada por 15 pruebas (10 principales y 5 opcionales) mediante las que se obtiene un perfil de puntuaciones escalares, un CI total y 4 índices: Comprensión Verbal, Razonamiento Perceptivo, Memoria de Trabajo y Velocidad de Procesamiento.
La WISC-IV permite comparar el rendimiento en los distintos índices y pruebas, detectar puntos fuertes y débiles y realizar un análisis de procesamiento. La información obtenida mediante la WISC-IV es importante para evaluar eficazmente dificultades de aprendizaje, funciones ejecutivas, lesiones cerebrales traumáticas, altas capacidades, discapacidad intelectual y otras alteraciones médicas y neurológicas.


Observacions al llarg de vàries sessions per passar aquestes proves:

- Es mou continuament a la cadira.
- Ha insistit en baixar amb el seu estoig. Mostra obsessió per aquest.
- Insisteix continuament en contar temes del seu interés.
- Em corregeix si alguna instrucció li la proporciona de forma diferent. Per exemple per començar a vegades li deia "vamos allá" altres "ja" i ell tenia necessitat que li digués "vamos allá".
- M'explica que li agrada inventar coses.
- A les proves de maduresa, observem una bona capacitat per aprendre. Destaca en molts aspectes com per exemple el nivell de vocabulari, expresió oral, comprensió i relació de conceptes, memòria amb una edat mental significativament superior a la seva edat cronològica (es compleix un dels criteris per considerar-lo alumne d'altes capacitats, el CI ). Per altra banda, demostra dificultats per concentrar-se, certa impulsivitat i un nivell de frustració baix.

Per tant, van complint-se alguns criteris que confirmarien les consideració d'un alumne amb necessitats educatives espacials associades amb altes capacitat, però al mateix temps apareix una nova variable a tenir present:

Fns ara hem destacat com a hipotesis possibles altes capacitats i el seu comportament podria estar explicat per desmotivació o dissonància cognitiva ( alumnes d'altes capacitats que destaquen en algunes capacitats i tenen dificultats en altres, moltes vegades per relacionar-se, és a dir, capacitat d'interrelació amb els altres), però treballant amb l'alumne observem una nova característica que és una certa rigidesa de pensamentt i petites obsessions com he explicat abans. La tutora m'havia parlat d'individualisme. Tal vegada ha estat un tema de conceptes per explicar una mateixa conducta: rigidesa d'actuació i/o pensament.
Serà interessant recollir la informació que proporcionen la resta de mestres mitjançant el qüestionari d'altes capacitats que havíem acordat proporcionar a tots els mestres que li fan classe.
























Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada